Prawa i obowiązki osoby bezrobotnej

Print Drukuj

Prawa osoby bezrobotnej

Status bezrobotnego przysługuje Tobie przez okres 3 lat od dnia rejestracji, z wyjątkiem sytuacji, w których zgodnie z ustawą następuje utrata statusu bezrobotnego. 
Okres posiadania statusu bezrobotnego  ulegnie przedłużeniu o czas niezbędny do zakończenia przez Ciebie formy pomocy.
Jeśli zarejestrujesz się w urzędzie pracy jako bezrobotny to nie będziesz mógł zarejestrować się jako:

  1. poszukujący pracy oraz posiadać takiego statusu przez okres posiadania statusu bezrobotnego;
  2. bezrobotny w innym urzędzie pracy.

Jako osoba bezrobotna masz prawo do:

  1. rejestracji w PUP właściwym dla miejsca zamieszkania po przedstawieniu niezbędnych dokumentów;
  2. zasiłku dla bezrobotnych, jeżeli spełnia ustawowe warunki do jego nabycia;
  3. korzystania nieodpłatnie z pośrednictwa pracy na terenie kraju i za granicą oraz poradnictwa zawodowego, które jest organizowane w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy;
  4. ubiegania się m.in. o:
  1. ubezpieczenia zdrowotnego, o ile nie podlegasz ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu np. ubezpieczenie rolników w KRUS, z tytułu pobierania renty rodzinnej.

Obowiązki osoby bezrobotnej

Jeżeli jesteś osobą bezrobotną, zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy, do Twoich obowiązków należy:

  1. powiadomienie za pośrednictwem formularza elektronicznego albo osobiście w PUP, w którym jest zarejestrowany w  terminie 7 dni o:
    1. wszelkich zmianach w danych przekazanych w trakcie rejestracji oraz w złożonych oświadczeniach, od dnia ich wystąpienia,
    2. zamiarze zmiany miejsca zamieszkania, czego skutkiem jest zmiana właściwości PUP i wskazania PUP właściwego ze względu na planowane miejsce zamieszkania; 
  2. zawiadomienie PUP o niezdolności do pracy w terminie 2 dni od dnia wystawienia zaświadczenia lekarskiego oraz dostarczenie do PUP tego zaświadczenia lub wydruku tego zaświadczenia w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania;
  3. powiadomienie w ciągu 7 dni PUP o podjęciu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej (umowa - zlecenie, umowa o dzieło), bez względu na wysokość wynagrodzenia lub o złożeniu wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz o zaistnieniu innych okoliczności powodujących utratę statusu bezrobotnego albo utratę prawa do zasiłku (np. uzyskiwania miesięcznie przychodu z innego tytułu w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych);
  4. przesłanie za pośrednictwem formularza elektronicznego, albo osobiście w PUP, w którym jesteś zarejestrowany:
    1. oświadczenia o przychodach w terminie 7 dni od dnia ich uzyskania,
    2. innych dokumentów niezbędnych do ustalenia uprawnień do świadczeń przewidzianych w ustawie;
  5. zawiadomienie PUP o pobycie za granicą, którego okres  łącznie nie może przekroczyć 30 dni w jednym roku kalendarzowym;
  6. powiadomienie PUP o udziale w szkoleniu bez skierowania starosty, finansowanym z publicznych środków wspólnotowych i krajowych, organizowanym przez inny podmiot niż urząd, w terminie 7 dni przed rozpoczęciem szkolenia;
  7. podjęcie i realizacja po skierowaniu przez PUP umowy o formę pomocy chyba, że powodem niepodjęcia albo przerwania realizacji było podjęcie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej;
  8. przyjęcie propozycji prac społecznie użytecznych, chyba że odmowa ich przyjęcia była uzasadniona; 
  9. utrzymywanie kontaktu z PUP co najmniej raz na 90 dni w celu potwierdzenia zainteresowania pomocą określoną w ustawie;
  10. wzięcie udziału w przygotowaniu indywidualnego planu działania oraz jego realizacja, w sytuacji gdy jest obowiązkowy; 
  11. powiadomienie PUP o odbywaniu wolontariatu lub praktyki absolwenckiej i przedstawienia  zawartego porozumienia lub umowy;
  12. powiadomienie o pełnieniu bez wynagrodzenia funkcji członka statutowych władz organizacji pozarządowej, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i  przedstawienie właściwemu PUP oświadczenia organizacji, w której władzach zasiada, potwierdzające pełnioną przez niego funkcję i niepobieranie wynagrodzenia z tytułu jej pełnienia;
  13. zwrot w ciągu 30 dni od dnia doręczenia decyzji starosty: 
    1. świadczenia pieniężnego wypłaconego mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do jego pobierania, 
    2. świadczenia pieniężnego wypłaconego na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd starosty przez osobę pobierającą to świadczenie, 
    3. kosztów badań lekarskich i psychologicznych, kosztów przejazdu, poniesionych w przypadku:
      1. skierowania do formy pomocy na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd starosty przez osobę lub
      2. niepodjęcia lub przerwania formy pomocy z własnej winy,
    4. zasiłku, stypendium lub innego świadczenia pieniężnego finansowanego z Funduszu Pracy wypłaconego za okres, za który bezrobotny nabył prawo do emerytury, świadczenia przedemerytalnego, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej, renty rodzinnej w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę, renty socjalnej, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego, jeżeli organ rentowy, który przyznał świadczenie, nie dokonał jego pomniejszenia na zasadach określonych w art. 253;
    5. zasiłku, stypendium lub innego świadczenia pieniężnego finansowanego z Funduszu Pracy wypłaconego osobie za okres, za który nabyła prawo do świadczenia pieniężnego przysługującego członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych albo prawa do renty inwalidzkiej przyznawanej na podstawie ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin lub ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, 
    6. kosztów, o których mowa w art. 109 ust. 1 (tj. kosztów szkolenia, nostryfikacji, uznania kwalifikacji zawodowych, studiów podyplomowych)  w przypadkach określonych w tym przepisie lub gdy sfinansowanie tych kosztów nastąpiło na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd starosty przez bezrobotnego lub poszukującego pracy,
    7. kosztów stażu, w przypadkach określonych w art. 120 ustawy, lub gdy sfinansowanie tych kosztów nastąpiło na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd starosty przez bezrobotnego lub poszukującego pracy,
    8. zasiłku wypłaconego za okres, za który w związku z orzeczeniem sądu wypłacono:
      1. wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy lub
      2. odszkodowanie z tytułu nieuzasadnionego lub naruszającego przepisy o wypowiadaniu umowy o pracę wypowiedzenia umowy o pracę, lub
      3. odszkodowanie z tytułu rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z naruszeniem przepisów o rozwiązaniu umowy o pracę w tym trybie
    9. świadczenia przedemerytalnego wypłaconego w kwocie zaliczkowej, jeżeli organ rentowy odmówił wydania decyzji ustalającej wysokość emerytury w celu ustalenia wysokości świadczenia przedemerytalnego.

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Nabór wniosków na szkolenia w trybie indywidualnym - Fundusz Pracy

Print Drukuj

NABÓR WNIOSKÓW NA SZKOLENIA INDYWIDUALNE

Powiatowy Urząd Pracy w Szczecinie informuje, że od dnia 13.02.2025 r. rozpoczyna nabór wniosków na szkolenia w trybie indywidualnym dla osób zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Szczecinie.
 
Aby ubiegać się o skierowanie na szkolenie w trybie indywidualnym należy złożyć stosowny wniosek oraz uzasadnić w nim celowość szkolenia (wybierając jedną z trzech przedstawionych w wniosku możliwości).

 Uwaga!

Wnioski będą przyjmowane do dnia 14.03.2025 r. do godz. 14:45 (decyduje data i godzina wpływu wniosku do Powiatowego Urzędu Pracy w Szczecinie


Przesłanie lub złożenie wniosku jest możliwe:
1. W postaci papierowej drogą listowną na adres urzędu: Powiatowy Urząd Pracy, ul. Mickiewicza 39, 70-383 Szczecin (decyduje data i godzina wpływu do PUP).
2. Osobiście w Urzędzie poprzez pozostawienie wniosku w Kancelarii Urzędu (I piętro, pokój 279)
3. Za pośrednictwem platformy praca.gov.ple-doręczenia.gov.pl lub epuap.gov.pl po opatrzeniu go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym (ePUAP) 

Poniżej instrukcja wysłania wniosku. (Uwaga! Wnioski wysłane mailem nie będą rozpatrywane) 

Wniosek oraz Zasady dostępne są na stronie internetowej: szczecin.praca.gov.pl w zakładce: na skróty/dokumenty do pobrania oraz na dole podstrony.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel. (091) 42 54 961 lub 91 42 54 959, na stronie szczecin.praca.gov.pl lub na stanowisku nr 25 na parterze budynku.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu


Nabór wniosków na szkolenia w trybie indywidualnym w ramach Projektu EFS+

Print Drukuj


Logo FE

 Powiatowy Urząd Pracy w Szczecinie realizuje projekt pn. „Aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy w powiecie miasto Szczecin (II)". Projekt realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027 Priorytet 6 Fundusze Europejskie na rzecz aktywnego Pomorza Zachodniego Działalnie: 6.1 Aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy 

Powiatowy Urząd Pracy w Szczecinie informuje, że od dnia 31.01.2025 r. rozpoczyna nabór wniosków na szkolenia w trybie indywidualnym dla osób bezrobotnych znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy, tj do:
 
- osób w wieku 18-29 lat,
- osób w wieku 55 lat i więcej,
- osób długotrwale bezrobotnych,
- kobiet,
- osób o niskich kwalifikacjach,
- osób z niepełnosprawnościami.


Aby ubiegać się o skierowanie na szkolenie w trybie indywidualnym należy złożyć stosowny wniosek oraz uzasadnić w nim celowość szkolenia (wybierając jedną z trzech przedstawionych w wniosku możliwości).

 Uwaga!

Wnioski będą przyjmowane do dnia 14.02.2025 r. do godz. 14:45 (decyduje data i godzina wpływu wniosku do Powiatowego Urzędu Pracy w Szczecinie

Przesłanie lub złożenie wniosku jest możliwe:
1. W postaci papierowej drogą listowną na adres urzędu: Powiatowy Urząd Pracy, ul. Mickiewicza 39, 70-383 Szczecin (decyduje data i godzina wpływu do PUP).
2. Osobiście w Urzędzie poprzez pozostawienie wniosku w Kancelarii Urzędu (I piętro, pokój 279)
3. Za pośrednictwem platformy praca.gov.ple-doręczenia.gov.pl lub epuap.gov.pl po opatrzeniu go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym (ePUAP) 

Poniżej instrukcja wysłania wniosku. (Uwaga! Wnioski wysłane mailem nie będą rozpatrywane) 

Wniosek oraz Zasady dostępne są na stronie internetowej: szczecin.praca.gov.pl w zakładce: na skróty/dokumenty do pobrania oraz na dole podstrony.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel. (091) 42 54 961 lub 91 42 54 959, na stronie szczecin.praca.gov.pl lub na stanowisku nr 25 na parterze budynku.

 

 

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu


Bezrobotny - szkolenia grupowe

Print Drukuj
Informacje o publikacji dokumentu


Bezrobotny - Szkolenia indywidualne

Print Drukuj
Informacje o publikacji dokumentu


Bezrobotny - Plan szkoleń

Print Drukuj
Informacje o publikacji dokumentu