Prawa i obowiązki osoby poszukującej pracy

Print Drukuj

Jeżeli jesteś zarejestrowany jako poszukujący pracy w powiatowym urzędzie pracy, to do Twoich praw  należy:

  1. rejestracji powiatowym urzędzie pracy po przedstawieniu niezbędnych dokumentów;
  2. korzystania nieodpłatnie z pośrednictwa pracy na terenie kraju i za granicą oraz poradnictwa zawodowe, które jest organizowane w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy;
  3. ubiegania się m.in. o:
  • szkolenie, 
  • sfinansowanie kosztów potwierdzenia nabycia wiedzy i umiejętności lub kosztów uzyskania dokumentu potwierdzającego nabycie wiedzy i umiejętności, 
  • sfinansowanie opłaty pobieranej za postępowanie nostryfikacyjne albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
  • sfinansowanie opłaty za przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego albo do podejmowania lub wykonywania działalności regulowanej, o której mowa w art. 14 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej,
  • bon na kształcenie ustawiczne,
  • pożyczkę edukacyjną, 
  • skierowanie do pracodawców, przedsiębiorców, na subsydiowane zatrudnienie, np. świadczenia aktywizacyjnego,
  • zwrot kosztów dojazdu lub zakwaterowania. 
  • jednorazowe środki na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności.

Gdy jesteś poszukującym pracy:

  1. w wieku do 30 roku życia, wówczas przysługuje CI pierwszeństwo do skierowania do form pomocy; 
  2. niezatrudnionym i niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunem osoby niepełnosprawnej, wówczas możesz korzystać na zasadach takich jak bezrobotny z form pomocy. 

Jeżeli jesteś zarejestrowany jako poszukujący pracy w powiatowym urzędzie pracy, to do Twoich obowiązków należy:

  1. powiadomienie w  terminie 7 dni (za pośrednictwem formularza elektronicznego, albo osobiście w PUP, w którym jesteś zarejestrowany) o:
  • wszelkich zmianach w danych przekazanych w trakcie rejestracji oraz w złożonych oświadczeniach, od dnia ich wystąpienia,
  • PUP, w którym jesteś zarejestrowany, o zamiarze zmiany miejsca zamieszkania, czego skutkiem jest zmiana właściwości PUP i wskazania PUP właściwego ze względu na planowane miejsce zamieszkania.
  1. utrzymywanie kontaktu z PUP co najmniej raz na 90 dni w celu potwierdzenia zainteresowania pomocą określoną w ustawie;
  2. po skierowaniu przez PUP lub zawarciu umowy podjęcia oraz realizacji formy pomocy, chyba że powodem niepodjęcia albo przerwania realizacji było podjęcie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej.

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Nabór wniosków na szkolenia w trybie indywidualnym w ramach Projektu EFS+

Print Drukuj


Logo FE

 Powiatowy Urząd Pracy w Szczecinie realizuje projekt pn. „Aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy w powiecie miasto Szczecin (II)". Projekt realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027 Priorytet 6 Fundusze Europejskie na rzecz aktywnego Pomorza Zachodniego Działalnie: 6.1 Aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy 

Powiatowy Urząd Pracy w Szczecinie informuje, że od dnia 31.01.2025 r. rozpoczyna nabór wniosków na szkolenia w trybie indywidualnym dla osób bezrobotnych znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy, tj do:
 
- osób w wieku 18-29 lat,
- osób w wieku 55 lat i więcej,
- osób długotrwale bezrobotnych,
- kobiet,
- osób o niskich kwalifikacjach,
- osób z niepełnosprawnościami.


Aby ubiegać się o skierowanie na szkolenie w trybie indywidualnym należy złożyć stosowny wniosek oraz uzasadnić w nim celowość szkolenia (wybierając jedną z trzech przedstawionych w wniosku możliwości).

 Uwaga!

Wnioski będą przyjmowane do dnia 14.02.2025 r. do godz. 14:45 (decyduje data i godzina wpływu wniosku do Powiatowego Urzędu Pracy w Szczecinie

Przesłanie lub złożenie wniosku jest możliwe:
1. W postaci papierowej drogą listowną na adres urzędu: Powiatowy Urząd Pracy, ul. Mickiewicza 39, 70-383 Szczecin (decyduje data i godzina wpływu do PUP).
2. Osobiście w Urzędzie poprzez pozostawienie wniosku w Kancelarii Urzędu (I piętro, pokój 279)
3. Za pośrednictwem platformy praca.gov.ple-doręczenia.gov.pl lub epuap.gov.pl po opatrzeniu go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym (ePUAP) 

Poniżej instrukcja wysłania wniosku. (Uwaga! Wnioski wysłane mailem nie będą rozpatrywane) 

Wniosek oraz Zasady dostępne są na stronie internetowej: szczecin.praca.gov.pl w zakładce: na skróty/dokumenty do pobrania oraz na dole podstrony.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel. (091) 42 54 961 lub 91 42 54 959, na stronie szczecin.praca.gov.pl lub na stanowisku nr 25 na parterze budynku.

 

 

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu